وبلاگ

شغل نسخه پیچی چیست؟درآمد شغل نسخه پیچ داروخانه

فهرست مطلب

احتمالا شما هم با اسم شغل نسخه پیچی رو به رو شدید؛ این افراد، درواقع همان تکنسین‌های داروخانه هستند و به این دلیل که توانایی آماده کردن دارو بر اساس نسخه را دارند، آنها را با اسم نسخه پیچی هم می‌شناسند. تکنسین‌های داروخانه یکی از شغل‌های پاره وقت به شمار می‌رود که البته بنا به نیاز فرد، می‌توانند به صورت تمام وقت هم کار کنند.

در ادامه این مقاله از سایت مدچنل، قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره این شغل، به شما ارائه دهیم.

 

وظایف نسخه پیچ چیست؟

در بخش مقدمه، اطلاعات کافی را درباره معرفی این شغل به دست آوردیم. ولی ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که وظایف این افراد چیست و به عنوان یک تکنسین داروخانه، چه وظایفی را در داروخانه دارند.

در اولین مرحله، باید بدانید که این افراد، به هیچ وجه حق ندارند که مواردی را به نسخه، اضافه یا کم کنند و فقط موظف هستند که تمامی مواردی که بر روی نسخه و توسط پزشک آماده شده است را برای بیمار، آماده کنند.

در ادامه، مهم‌ترین وظایف نسخه پیچ را به شما معرفی می‌کنیم:

  • آشنایی با دارو: آشنایی با دارو جزو اصلی‌ترین وظایف شغل نسخه پیچی به شمار می‌رود. درواقع این افراد باید با داروها آشنا باشند تا بتوانند دارویی که بر روی نسخه نوشته شده را برای بیمار، آماده کنند.
  • نسخه خوانی: اگر تکنسین‌های داروخانه با مهارت نسخه خوانی آشنا نباشند، چطور می‌خواهند داروهای بیمار را جمع آوری کنند. پس نسخه خوانی هم جزو مهم‌ترین وظایف این افراد است.
  • آشنایی با شکل داروها: هر دارویی، دارای اشکال متفاوتی است که در پست اشکال مختلف دارویی هم درباره آن صحبت کردیم.
  • چیدمان دارو: در حین دوره‌های آموزشی، دانشجویان با چیدمان اصولی داروها آشنا می‌شوند.
  • توجه به جزئیات نسخه: عدم توجه به جزئیات نسخه، می‌تواند عوارض زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشد.
  • بررسی تاریخ انقضاء دارو: هر دارویی، یک تاریخ انقضا دارد که اگر تاریخ انقضاء آن بگذرد، قطعا تاثیر دارویی آن از بین می‌رود و هم اینکه می‌تواند عوارض خطرناکی را برای مصرف کننده، به همراه داشته باشد.
  • بررسی موجودی: تکنسین‌های داروخانه باید همیشه حواسشان به موجودی داروها باشد و در صورت کم شدن، فورا برای شارژ کردن آن اقدام کنند.
  • و …

 

درآمد شغل نسخه پیچ داروخانه

قطعا هر شخصی که قصد داشته باشد که به عنوان نسخه پیچ یا تکنسین داروخانه فعالیت کند، باید بداند که درآمد این شغل چگونه است و اینکه آیا بازارکار خوبی دارد یا نه.

همانطور که در مقدمه هم توضیح دادیم، شغل نسخه پیچی هم می‌تواند یک شغل پاره وقت و هم می‌تواند یک شغل تمام وقت باشد که حالا این موضوع بستگی به خود فرد شاغل دارد.

پس بنابراین می‌توان گفت که درآمد این شغل، رابطه مستقیمی با ساعت کاری شما دارد. به اینصورت که هر چه ساعت کاری شما بیشتر باشد، درآمد شما نیز بیشتر است.

درباره بازارکار هم باید به شما این اطمینان را بدهیم که نه تنها فعلا موقعیت خوبی دارند، بلکه هر روز هم بازارکار این حوزه، بهتر می‌شود. برای پی بردن به این موضوع، فقط کافی است که در شهر قدم بزنید و ببینید که چه تعداد داروخانه در شهرها وجود دارد.

تمامی این داروخانه‌ها، نیاز به تکنسین داروخانه دارند و از همین جهت، می‌توان گفت که بازارکار این شغل، یک وضعیت فوق العاده دارد.

 

نکات مهم در مورد شغل نسخه پیچی یا تکنسین داروخانه

قبل از اینکه در دوره‌های آموزشی مربوط به شغل نسخه پیچی ثبت نام کنید، بهتر است که ابتدا با یکسری نکات در مورد شغل نسخه پیچی یا تکنسین داروخانه آشنا باشید. در ادامه، مهم‌ترین نکات این شغل را به شما معرفی می‌کنیم:

  • افرادی که فقط در رنج سنی 20 الی 35 سال هستند، می‌توانند در این حرفه فعالیت کنند.
  • درست است که باید حتما دوره‌های لازم و مدرکِ حوزه تکنسین داروخانه را داشته باشید؛ ولی برای افزایش کیفیت خدمات و فعالیت، پیشنهاد می‌شود که حتما در دوره‌های تخصصی هم شرکت کنید. ما در بخش فروشگاه مدچنل هم یک دوره آموزش تکنسین داروخانه را آماده کردیم که در صورت نیاز، می‌توانید در این دوره شرکت کنید.
  • احتمالا شما هر روزه با بیماران زیادی رو به رو می‌شوید؛ برای همین نیاز است فعالیت خودتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید که تا شکایت‌های احتمالی از سمت مشتریان را، به حداقل برسانید.
  • تمامی افرادی که به داروخانه مراجعه می‌کنند، قطعا یا بیمار هستند و یا اینکه برای تهیه دارو بیمارانشان به نزد شما مراجعه کردند. برای همین باید با همه آنها، برخورد خوبی داشته باشید.
  • تکنسین‌های داروخانه هم دارای درجات شغلی مختلفی هستند که در صورت افزایش تجربه و پیشرفت، می‌توانید به درجات بالاتر برسید.
  • یکی از مهم‌ترین مزایا افزایش درجات شغلی، افزایش حقوق و مزایاست. پس پیشنهاد می‌شود که همیشه در حال کسب تجربه و افزایش اطلاعات خودتان در زمینه تکنسین داروخانه باشید.
  • و …

 

آموزش نسخه پیچی یا نسخه خوانی

همانطور که تا الان هم متوجه شدید، شغل نسخه پیچی یا همان تکنسین داروخانه، شغل بسیار حساس و همچنین سختی است؛ یعنی شما اگر مهارت و علاقه لازم در این زمینه را نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید که در این حوزه، به موفقیتی برسید.

ولی این مهارت‌ها به صورت ذاتی در هیچکسی وجود ندارد و قطعا باید برای به دست آوردن آنها، یکسری کارهایی را انجام دهید. در کل 2 روش برای آموزش نسخه پیچی یا نسخه خوانی وجود دارد که در ادامه این بخش، به توضیح آنها می‌پردازیم:

 

1. شرکت در دوره آموزشی

تکنسین‌های داروخانه، درواقع افرادی هستند که مدارک لازم در این زمینه داشته باشند؛ برای همین شما باید در دوره‌های مربوط به تکنسین‌های داروخانه که توسط مراکز آموزشی معتبر برگزار می‌شود شرکت کنید؛ پس از گذراندن این دوره، از شما آزمونی گرفته می‌شود که اگر بتوانید نمره قبولی را به دست بیاورید، درنهایت می‌توانید مدرک این حرفه را اخذ کنید.

از معتبرترین این مراکز آموزشی، می‌توان به جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

 

2. شرکت در دوره های کارآموزی

برخی از افراد هستند که حالا به هر دلیلی، موقعیت شرکت در این دوره‌ها را ندارند؛ در این لحظه، شما می‌توانید در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. به اینصورت که در یک داروخانه‌ای و به صورت کارآموز، مشغول به کار شده و تمامی آموزش‌های نسخه خوانی را به مرور زمان، یاد می‌گیرید.

البته اگر شما حتی در دوره‌های اموزشی هم شرکت کرده باشید، پیشنهاد می‌شود که حتما یک دوره کارآموزی را بگذرانید.

فهرست مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

حساب کاربری ندارید؟