وبلاگ

اشکال مختلف دارویی

فهرست مطلب

هر شخصی در زندگی خودش، به دفعات زیاد مریض شده و به نزد پزشک مراجعه کرده. دکتر هم برای انجام مراحل درمان، چندین دارو را برای بیمار تجویز می‌کند. برخی از این داروها به صورت قرص هستند و برخی هم به صورت کپسول. ولی باید بدانید که اشکال دارو به همین دو مورد ختم نمی‌شود.

البته شاید این مورد برای افراد عادی، چیز مهمی به نظر نرسد و فقط یک ظاهر ساده برای قرصه‌ها باشد. ولی بحث اشکال دارویی یکی از مهم‌ترین مباحت تکنیسین دارویی به شمار می‌رود که هر تکنسین داروخانه ، باید با آنها آشنا باشد.

در ادامه این مقاله از سایت کلینیک ذهن، قصد داریم تا اشکال مختلف دارویی را با هم بررسی کنیم.

1. عصاره

قدرت عصاره‌ها 4 الی 5 برابر بیشتر از داروهای خام است. برای تولید عصاره دارویی، موادهای موثر گیاهی یا حیوانی را با استفاده از روش‌های مختلف استخراج می‌کنند. سپس مایه به دست آمده با استفاده از روش‌های مخصوصی تبخیر کرده و سپس آن را غلیط می‌کنند.

2. کپسول

بدنه کپسول از مخلوط آب، گلیسیرین و ژلاتین تولید می‌شود که معمولا وجود آنها باعث می‌شود تا تلخی داروها کاملا از بین برود. کپسول‌ها هم در دو نوع نرم و سخت هستند که در داخل نوع سخت، از گردها پر شده و این درحالی است که در محتوای داخل نوع نرم از روغن‌های گیاهی پر شده.

3. قرص

قرص سومین اشکال مختلف دارویی به شمار می‌رود؛ قرص‌ها درواقع همان گرد هستند که به وسیله یک دستگاهی مخصوص، گردها را متراکم می‌کنند و درنهایت آنها را به مانند قرص درمی‌آورند.

4. قرص‌های مکیدنی

کاربردهای قرص‌های مکیدنی معمولا برای درمان سرفه زیاد یا ضدعفونی کردن گلو است. ظاهر قرص‌های مکیدنی در اشکال استوانه‌ای است و معمولا در موادهای تهیه آنها از مواد معطر، شکر و … استفاده می‌شود.

5. گرانول

گرانول‌ها در حبه‌های بسیار کوچکی تهیه می‌شوند که داروهای بسیار قدرتمند و شدیدالاثر در آنها وجود دارد.

6. پمادها

پمادها دارای ظاهری نیمه جامد هستند که در مواد تهیه آنها از موادهای چربی مختلف به مانند وازلین، پیه خوک و … استفاده می‌شود.

7. شیاف

شیاف‌ها هم یکی از پرکاربردترین اشکال مختلف دارویی به شمار می‌روند که برای مصرف آن هم باید آن را در راست روده قرار دهید. شیاف‌ها ظاهری جامد دارند که این ظاهر آنها هم به دلیل دمای معمولی است.

چون بعد از اینکه وارد بدن شدند و با دمای بدن مواجه می‌شوند، فورا ذوب گشته و موادهای داخل آنها نیز جذب بدن می‌شود.

8. الگزیرها

معمولا الگزیرها برای درمان سرفه کاربرد دارند که در ترکیب ساخت این داروها هم از الکل و یکسری موادهای معطر استفاده می‌شود.

9. شربت

اکثر استفاده‌های شربت مربوط به سنین پایین یا سنین بالا می‌شود که البته یکسری مواقع هم خاص هم وجود دارد. شربت‌ها درواقع همان داروهای معمولی هستند؛ با این تفاوت که شربت‌ها به وسیله انحلال موادهای موثر دارویی در شربت قند به دست می‌آید.

جمع بندی

البته اشکال مختلف دارویی به همین چند مورد هم ختم نمی‌شود و انواع بسیار بیشتری از اشکال‌های دارویی وجود دارد. در این مقاله ما سعی کردیم تا رایج‌ترین این اشکال را به شما معرفی کنیم.

اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید، می‌توانید از قسمت کامنت‌ها از ما بپرسید.

فهرست مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

حساب کاربری ندارید؟