وبلاگ

مهمترین واژگانی که هر تکنسین داروخانه باید بداند

فهرست مطلب

اصلا مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و یا اینکه علاقمند به چه حوزه‌ای هستید؛ در هر صورت باید بدانید که هر حوزه‌ای، واژگان مخصوص به خودش را دارد و برای همین در اولین مرحله، باید با واژگان آن حوزه آشنا شوید.

حوزه تکنیسین داروخانه‌ها هم از این قائله مستثنی نیست و شما به عنوان یک تکنیسین داروخانه باید با یکسری از این واژه‌ها آشنا باشید. در ادامه این مقاله از سایت مدچنل ، قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین واژگانی که هر تکنسین داروخانه باید بداند آشنا کنیم.

1. دوز

در جلوی نام همه داروها، یک عددی وجود دارد که آن عدد هم بر اساس واحد وزن، درصد و غلظت مشخص می‌شود. البته هر دارویی هم می‌تواند نحوه بیان دوز متفاوتی را داشته باشد.

دوز دارو، نشان می‌دهد که مقدار موثر هر دارو چقدر است. بگذارید این بخش را با مثال به شما توضیح دهم. همه ما با قرص استامینوفن آشنا هستیم. این قرص دارای دوزهای متفاوتی است که استامینوفن 500 جزو پراستفاده‌ترین آنهاست.

ولی وزن خود قرص در حد 2 گرم است؛ پس از این دارویی که وزن 2 گرمی را دارد، می‌توان گفت که مقدار ماده موثرش در حد 500 میلی گرم است.

2. شبه دارو

شبه دارو را با نام‌های دیگری به مانند پلاسبو یا دارونما هم می‌شناسند که معمولا هم در کتاب‌ها و ازمایشات از این کلمه اسم می‌برند. همانطور که از اسم این واژه هم مشخص است، به داروهایی که هیچ اثر دارویی ندارند را دارونما یا شبه دارو می‌گویند.

کاربرد این دارونماها درواقع برای ثابت کردن اثربخشی داروها در آزمایشات است.

3. پرو-دراگ

پرو-دراگ را با اسم پیش دارو هم می‌شناسند. البته پرو-دراگ به مانند شبه دارو بی اثر نیست و اثرات خاص خودش را بر روی بدن می‌گذارد. ولی برای اینکه فعال شود، نیاز است که یکسری فعل و انفعلاتی بر روی آن انجام شود.

4. مکمل

مکمل‌ها دارای ویتامین و مواد معدنی‌های مختلفی هستند و همانطور که از اسم آنها هم مشخص است، نقش یک تکمیل کننده را بر عهده دارند.

5. تداخل

تداخل همانطور که از اسمش هم پیداست، مربوط به ناسازگاری دارو با عوامل دیگر می‌شود. برای مثال یکسری داروهایی هستند که با یکسری از غذاها تداخل دارند و حتی برخی از داروها هم با یکدیگر تداخل دارند.

شما به عنوان یک تکنیسین دارو، باید با این موارد اشنا باشید و بر اساس تداخل داروها، بهترین دستورالعمل‌ها را به بیمار ارائه دهید.

6. احتیاط مصرف

احتیاط مصرف را می‌توان به عنوان یک اخطار در نظر گرفت. برای مثال یکسری از داروها حساس هستند و نباید بدون تجویز دکتر مصرف شوند. در این لحظه‌ها می‌توان از کلمه احتیاط مصرف استفاده کرد.

7. منع مصرف

منع مصرف هم به مانند احتیاط مصرف، یک نوع هشدار به شمار می‌رود. ولی با این تفاوت که داروهای منع مصرف را نباید به هیچ وجه استفاده کنید. چون استفاده آنها می‌تواند سلامت و حتی جان مصرف کننده را به خطر بیندازد.

برای مثال قرص فیناستراید یکی از قرص‌هایی است که می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند؛ ولی خانم‌های باردار به هیچ وجه نباید از این دارو استفاده کنند؛ در این لحظه می‌توان گفت که مصرف فیناستراید برای خانم‌ها و در زمان بارداری، منع مصرف است.

فهرست مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

حساب کاربری ندارید؟