وبلاگ

نمره قبولی تکنسین داروخانه

فهرست مطلب

در هر داروخانه‌ای، حداقل یک نفر به عنوان تکنسین داروخانه وجود دارد که آن را با اسم نسخه خوان هم می‌شناسند. وظیفه این اشخاص در داروخانه‌ها به اینصورت است که نسخه‌های بیماران را دریافت می‌کنند و سپس داروهای تجویزی که دکتر برای بیمار پیشنهاد داده را تهیه می‌کنند.

ولی این افراد، باید ابتدا دوره‌های مربوط به تکنسین داروخانه را بگذرانند و پس از اینکه در آزمون‌های نهایی توانستند به نمره کاملی برسند، درنهایت مدارک مربوط به تکنسین داروخانه را دریافت می‌کنند. این افراد فقط در صورت دریافت مدرک تکنسین داروخانه می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

در این لحظه، سوالات زیادی ممکن است در ذهن افراد علاقمند به این حوزه به وجود بیاید که یکی از آنها مربوط به نمره قبولی می‌شود. در ادامه این مقاله از سایت مدچنل، قصد داریم تا درباره همین موضوع، یعنی نمره قبولی تکنسین داروخانه با هم صحبت کنیم.

 

ثبت نام دوره تکنسین داروخانه

همانطور که در بالا توضیح دادیم، تکنسین‌های داروخانه به عنوان دستیار پزشک داروساز هستند و به بیماران در زمینه تهیه دارو، کمک می‌کنند. شاید توضیح حرفه تکنسین داروخانه در همین یک خط خلاصه شود؛ ولی عملی کردنش، قطعا کار سختی است که برای انجامش، نیاز به مهارت‌های لازم در این زمینه دارید.

برای به دست آوردن این مهارت‌ها، شخص علاقمند باید در دوره‌های آموزشی تکنسین داروخانه شرکت کند. درواقع بهتر است اینطور به شما بگویم که بدون داشتن مدرک مربوط به تکنسین داروخانه، شما نمی‌توانید این حوزه فعالیت کنید.

ثبت نام دوره تکنسین داروخانه‌ها هم معمولا در سازمان‌های معتبر به مانند جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. البته شاید در سازمان‌های خصوصی نیز این دوره‌ها برگزار شود؛ ولی قطعا مدارکی که در سازمان‌های خصوصی ارائه داده می‌شود به ارزشمندی سازمان‌هایی به مانند جهاد دانشگاهی نیست.

متاسفانه هیچ رشته دانشگاهی با عنوان تکنسین داروخانه وجود ندارد و برای همین شما مجبور هستید که برای فعالیت در این حوزه، حتما از طریق ثبت نام از مراکز معتبر اقدام کنید. البته یادتان باشد که برای شرکت در این دوره‌ها، باید حتما مدرک دیپلم را داشته باشید.

کلاس‌های آموزشی هم در دو گروه مقدماتی و پیشرفته انجام می‌شود که البته شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم مجازی، در کلاس‌های این مراکز معتبر شرکت کنید.

 

حداقل و حداکثر نمره قبولی تکنسین داروخانه

سازمان‌های مختلفی در ایران هستند که شما با شرکت در کلاس‌های آنها، می‌توانید تمامی مهارت‌های لازم در زمینه تکنسین داروخانه را به دست بیاورید. از مهم‌ترین این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهاد دانشگاهی تهران
  • علوم پزشکی تهران
  • جهاد دانشگاهی شهید بهشتی
  • سازمان نظام پرستاری
  • و …

پس از گذراندن دوره‌های لازم، شما باید در یک آزمونی که توسط همین مراکز معتبر برگذار می‌شود شرکت کنید و تا بتوانید مدرک تکنسین پزشکی را به دست بیاورید. این آزمون‌ها به دو صورت کتبی و چهار گزینه‌ای هستند که البته تعداد سوالات هم می‌تواند در هر مرکزی، متفاوت باشد.

برای همین نمی‌توان عدد دقیقی را به عنوان نمره قبولی تکنسین داروخانه اعلام کرد. چون همانطور که می‌دانید، کم یا زیاد بودن سوالات می‌تواند در نمره قبولی آزمون‌های تکنسین داروخانه‌ها تاثیر بگذارد. بگذارید یک مثال برای شما بزنم تا بهتر بتوانید منظور ما را متوجه شوید.

فرض کنید که سازمان a حدود 80 سوال را برای آموزنش در نظر می‌گیرد که حداقل نمره قبولی هم 60 است.

ولی حالا اگر سازمان b حدود 30 سوال را برای آموزش درنظر بگیرد، باز هم حداقل نمره قبولی 60 است؟ قطعا نه! در این لحظه شاید نمره قبولی در این آزمون، در حدود 20 باشد.

ولی در کل می‌توان اینطور گفت که حداقل نمره قبولی در تمامی آزمون‌های مربوط به تکنسین داروخانه، باید 60 درصد از کل سوالات باشد.

 

مباحث درسی و طول دوره نسخه خوانی داروخانه

مباحث‌های درسی بسیار مختلفی در این دوره‌ها به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود که همگی نیز در حول محور یک تکنسین داروخانه است. در ادامه برخی از این مباحث را معرفی می‌کنیم:

  • داروهای چشمی و گوشی
  • داروهای مجاری ادار
  • داروهای اعصاب و روان
  • آنتی بیوتیک
  • قوانین بیمه
  • اصول قیمت زنی نسخه
  • و …

درباره قیمت کلاس‌های آموزشی هم نمی‌توان هیچ عدد دقیقی را اعلام کرد. چون این قیمت‌ها می‌تواند در هر مرکز آموزشی و بنا به دلایل مختلفی، متفاوت باشد. این موضوع درباره زمان طول دوره هم صدق می‌کند و می‌تواند در هر مرکز آموزش، متفاوت باشد. ولی معمولا طول هر دوره در بین 2 الی 4 ماه است که در هر هفته هم معمولا بین 2 الی 3 جلسه برگزار می‌شود.

اکثر مباحث مربوط به این کلاس‌ها، در حوزه داروشناسی است که باید در طول این کلاس‌ها، با انواع داروها و گروه آنها آشنا شوند.

 

نمونه سوالات آزمون تکنسین داروخانه

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، آزمون‌های نهایی در کلاس‌های تکنسین داروخانه به صورت چهار گزینه‌ای است که تعداد سوالات و نمره قبولی هم در هر مرکز آموزشی، متفاوت است.

تمامی سوالات هم در هر دوره، تغییر می‌کنند؛ ولی ماهیت آنها عوض نمی‌شود! همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، اکثر مباحث درسی در کلاس‌های آموزشی مربوط به داروشناسی می‌شود؛ پس می‌توان گفت که اکثر سوالات این آزمون‌ها نیز در همین مبحث داروشناسی میباشد.

 

بهترین منابع آزمون تکنسین داروخانه

تا به اینجای مقاله، احتمالا متوجه شدید که هر مرکز آموزشی در مواردی به مانند تعداد سوالات، هزینه شرکت در کلاس، تعداد کلاس‌ها و … متفاوت است. ولی این تفاوت‌ها فقط به همین چند مورد ختم نمی‌شود؛ هر کدام از این مراکز آموزشی، کتاب و جزوات مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که برای کسب بهترین نمره قبولی تکنسین داروخانه هم باید همان کتاب و جزوات را مطالعه کنید.

ولی همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، اکثر مباحث درسی مربوط به حوزه داروشناسی می‌شود که اگر شما بتوانید اطلاعات کاملی را از قبل درباره این حوزه داشته باشید، قطعا نمره بهتری را در این آزمون‌ها به دست می‌آورید.

ما در آکادمی مدچنل، یک دوره آموزش تکنسین داروخانه را آماده کردیم که در صورت نیاز میتوانید در این دوره، شرکت کنید و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست بیاورید.

 

مهارت های پایان دوره تکنسین داروخانه

در بالاتر، نگاهی کوتاه به وظایف تکنسین‌های داروخانه انداختیم؛ ولی مهارت‌های تکنسین داروخانه فقط به خواندن نسخه و تهیه دارو محدود نمی‌شود. قطعا شما با شرکت در کلاس‌های آموزشی تکنسین داروخانه، به مهارت‌های مختلفی دست پیدا می‌کنید؛ در ادامه این بخش، بخشی از مهم‌ترین مهارت‌های پایان دوره تکنسین داروخانه را به شما معرفی می‌کنیم:

  • نسخه خوانی
  • تهیه دارو تجویز شده توسط پزشک
  • تعامل خوب با مراجعه کننده
  • ثبت قیمت
  • سازمان دهی در چیدمان داروها
  • تهیه لباس با پلاک مشخصات

فهرست مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

حساب کاربری ندارید؟